08 wrz

Kardiologia

Poniżej prezentujemy wymagania obowiązkowe oraz rankingujące dotyczące świadczeń w zakresie kardiologii wg stanu na 07.09.2023

  • należy zarejestrować w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL) komórkę organizacyjną o kodzie resortowym VIII: 1100 poradnia kardiologiczna ALBO 1102 poradnia wad serca ALBO 1104 poradnia nadciśnienia tętniczego

  • Wymagania obowiązkowe

    • Personel

      • 1) lekarz specjalista w dziedzinie kardiologii lub hipertensjologii albo

      • 2) lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie kardiologii lub hipertensjologii, albo

      • 3) lekarz specjalista w dziedzinie kardiologii oraz lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie chorób wewnętrznych lub specjalista w dziedzinie chorób wewnętrznych z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w pracy w oddziale lub w poradni zgodnych z profilem świadczenia gwarantowanego.

    • Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną – W lokalizacji:

      • 1) elektrokardiograf;

      • 2) echokardiograf.

    • Dostępność badań lub procedur medycznych (np. umowa z podwykonawcą)

      • Dostęp do:

        • 1) badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych;

        • 2) RTG;

        • 3) Holter EKG;

        • 4) ABPM;

        • 5) echokardiografii z opcją Dopplera;

        • 6) elektrokardiografii wysiłkowych serca.

  • Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert

    • Jakość – Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie kardiologii lub hipertensjologii – co najmniej 50% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni. (4 pkt) ALBO Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie kardiologii lub hipertensjologii – co najmniej 75% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni. (6 pkt) ALBO Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie kardiologii lub hipertensjologii – 100% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni, a w przypadku gdy podmiot jest wpisany na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie odpowiadającej zakresowi świadczeń objętych przedmiotem postępowania – do 25% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni mogą stanowić lekarze odbywający szkolenie specjalizacyjne. (8 pkt)

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Echokardiograf z opcją Dopplera – w lokalizacji. (2 pkt)

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Holter EKG – w miejscu udzielania świadczeń. (2 pkt)

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Holter RR (ABPM) – w miejscu udzielania świadczeń. (2 pkt)

    • Jakość – Realizacja wybranych świadczeń – Realizacja, w ramach umowy, świadczenia gwarantowanego – opieka kompleksowa po zawale mięśnia sercowego. (2 pkt)

    • Kompleksowość – Zapewnienie badań i zabiegów – Kontrola urządzeń wszczepialnych serca – w lokalizacji – zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu ambulatoryjnym. (2 pkt)

    • Kompleksowość – Zapewnienie badań i zabiegów – Badania elektrokardiograficzne wysiłkowe serca – w lokalizacji. (2 pkt)

    • Kompleksowość – Zapewnienie badań i zabiegów – Echokardiografia przezprzełykowa lub echokardiografia obciążeniowa – w lokalizacji. (2 pkt)

    • Cena – Cena obliczona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 17 do rozporządzenia. (Maksymalnie 5 pkt)

  • Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert – AOS – część wspólna

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie – tylko na podstawie kontroli zakończonej nałożeniem kary umownej. (minus 5 PKT) ALBO Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie – tylko na podstawie kontroli (minus 3 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). Udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie – tylko na podstawie kontroli zakończonej nałożeniem kary umownej. (minus 5 pkt) ALBO Udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie – tylko na podstawie kontroli. (minus 3 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Braki w sprzęcie i wyposażeniu wykazanym w umowie – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia, co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzającym o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Obciążenie świadczeniobiorców kosztami leków, wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadkach, o których mowa w art. 35 ustawy o świadczeniach – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Pobieranie nienależnych opłat od świadczeniobiorców za świadczenia będące przedmiotem umowy – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Niezasadne ordynowanie leków, wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego – tylko na podstawie kontroli. (minus 1 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Udzielanie świadczeń w miejscach udzielania świadczeń nieobjętych umową – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Przedstawienie danych niezgodnych ze stanem faktycznym, na podstawie których dokonano płatności nienależnych środków finansowych, lub nieprawidłowe kwalifikowanie udzielonych świadczeń – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Niewykonanie w wyznaczonym terminie zaleceń pokontrolnych. (minus 4 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Stwierdzenie naruszeń, które zostały stwierdzone w poprzednich kontrolach – tylko na podstawie kontroli. (minus 3 pkt)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Brak aktualnego przeglądu serwisowego sprzętu i aparatury medycznej do wykonania świadczenia – tylko na podstawie kontroli (minus 2 pkt)

    • Jakość – Personel – pielęgniarki – Pielęgniarka – co najmniej 50% czasu pracy poradni. (3 pkt) ALBO Pielęgniarka ze specjalizacją lub kursem kwalifikacyjnym w dziedzinie odpowiadającej przedmiotowi postępowania, zgodnie z wykazem zawartym w tabeli nr 4 – co najmniej 50% czasu pracy poradni (4 pkt)

      • Przedmiot postępowania Świadczenia w zakresie kardiologii

      • Specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa: kardiologicznego lub zachowawczego, lub internistycznego

      • Kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa: kardiologicznego lub zachowawczego, lub internistycznego

    • Jakość – Pozostałe warunki. – Certyfikat ISO 9001 systemu zarządzania jakością. (2 pkt)

    • Jakość – Pozostałe warunki. – Certyfikat ISO 27 001 systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji lub dokument potwierdzający akredytację systemu teleinformatycznego wydany zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych. (2 pkt)

    • Jakość – Pozostałe warunki. – Świadczeniodawca prowadzi historię zdrowia i choroby w postaci elektronicznej, w sposób, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy o prawach pacjenta, oraz wystawia recepty i skierowania co najmniej przez nanoszenie danych za pomocą wydruku. (3 pkt)

    • Kompleksowość – Realizacja świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy bez udziału podwykonawców, z wyłączeniem laboratoryjnej diagnostyki medycznej i mikrobiologicznych badań laboratoryjnych oraz świadczeń diagnostyki onkologicznej, o których mowa w § 6a ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ambulatoryjnego. (2 pkt)

    • Kompleksowość – Realizacja w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie umowy w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie. (8 pkt)

    • Kompleksowość – Realizacja profilu w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z wykazem wydanym na podstawie art. 95n ust. 1 ustawy o świadczeniach – odpowiadającego poradom specjalistycznym, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 95m ust. 12 ustawy o świadczeniach, udzielanym w poradni przyszpitalnej, której zakres udzielanych świadczeń jest objęty przedmiotem postępowania. (8 pkt) ALBO Realizacja umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie odpowiadającym poradom specjalistycznym, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 95m ust. 12 ustawy o świadczeniach, udzielanym w poradni przyszpitalnej, której zakres udzielanych świadczeń jest objęty przedmiotem postępowania. (6 pkt)

    • Kompleksowość – Realizacja umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe w poradni, o specjalności komórki organizacyjnej wpisanej w rejestrze (część VIII kodu resortowego) zgodnej z wymaganiami określonymi dla danego programu lekowego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach, określających warunki zawierania i realizacji umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe, o których mowa w obwieszczeniu Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1844): – dotyczy realizacji od 1 do 3 programów lekowych; (4 pkt) ALBO – dotyczy realizacji od 4 do 6 programów lekowych; (6 pkt) ALBO – dotyczy realizacji od 7 i więcej programów lekowych (8 pkt)

    • Dostępność – Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi od 12 godzin do 24 godzin włącznie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (4 pkt) ALBO Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi powyżej 24 godzin do 36 godzin włącznie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (6 pkt) ALBO Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi powyżej 36 godzin, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (8 pkt)

    • Dostępność – Co najmniej jedno z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych ogólnodostępnych przystosowane dla osób niepełnosprawnych – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)

    • Dostępność – Odrębna aplikacja służąca realizacji obowiązku zapewnienia bieżącej rejestracji świadczeniobiorców drogą elektroniczną, ze zwrotnym automatycznym wskazaniem terminu porady. (2 pkt)

    • Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach miejsca udzielania świadczeń. (13 pkt)

    • Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie, nieprzerwanie od 5 lat. (7 pkt) ALBO W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie, nieprzerwanie od 10 lat. (10 pkt)

    • Inne – Współpraca z Agencją – świadczeniodawca przekazywał w terminie dane, o których mowa w art. 31lc ust. 2 ustawy o świadczeniach, w zakresie świadczeń objętych przedmiotem postępowania – dotyczy okresu po dniu 22 lipca 2017 r. (2 pkt)

  • Wymagania obowiązkowe dla zakresu Porada pielęgniarska – kardiologia

    • Personel

      • Pielęgniarka:

        • 1) magister pielęgniarstwa lub specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa i ukończony kurs specjalistyczny w zakresie ordynowania leków i wypisywania recept dla pielęgniarek i położnych lub

        • 2) magister pielęgniarstwa lub specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa, która w ramach kształcenia zawodowego lub w ramach szkolenia specjalizacyjnego nabyła wiedzę objętą kursem, o którym mowa w pkt 1.

    • Dostępność badań lub procedur medycznych

      • Dostęp do badań laboratoryjnych wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.

    • Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną

      • 1) kozetka;

      • 2) stolik zabiegowy lub stanowisko pracy pielęgniarki – urządzone i wyposażone stosownie do zakresu zadań pielęgniarki;

      • 3) szafka przeznaczona do przechowywania leków, wyrobów medycznych i środków pomocniczych;

      • 4) telefon

      • 5) zestaw do wykonywania iniekcji;

      • 6) aparat do EKG;

      • 7) pakiety odkażające i dezynfekcyjne;

      • 8) środki ochrony osobistej (fartuchy, maseczki, rękawice);

      • 9) zestaw przeciwwstrząsowy określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie;

      • 10) aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi z kompletem mankietów dla dzieci i dorosłych;

      • 11) stetoskop;

      • 12) testy do oznaczania poziomu cukru we krwi;

      • 13) glukometr;

      • 14) termometry;

      • 15) maseczka twarzowa do prowadzenia oddechu zastępczego.

Podstawa prawna:

  • ZARZĄDZENIE NR 57/2023/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA (z późn.zm.)

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (z późn.zm.)

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (z późn.zm.)