Położnictwo i ginekologia
Poniżej prezentujemy wymagania obowiązkowe oraz rankingujące dotyczące świadczeń w zakresie położnictwa i ginekologii wg stanu na 07.09.2023
należy zarejestrować w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL) komórkę organizacyjną o kodzie resortowym VIII: 1450 poradnia położniczo – ginekologiczna ALBO 1454 poradnia patologii ciąży ALBO 1458 poradnia profilaktyki chorób piersi ALBO 1460 poradnia ginekologii onkologicznej
należy zarejestrować w RPWDL gabinet diagnostyczno-zabiegowy jako komórkę organizacyjnąo profilu zgodnym ze specjalizacją świadczeń, które będą w tym gabinecie udzielane
Wymagania obowiązkowe
Personel
1) lekarz specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub ginekologii onkologicznej albo
2) lekarz specjalista w dziedzinie endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, albo
3) lekarz specjalista w dziedzinie perinatologii, albo
4) lekarz ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie położnictwa i ginekologii, albo
5) lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub ginekologii onkologicznej albo
6) lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, albo
7) lekarz w trakcie specjalizacji w dziedzinie perinatologii.
Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną – W miejscu udzielania świadczeń:
1) zestaw do pobrania materiału do badań cytologicznych (w tym wziernik jednorazowy i jednorazowa szczoteczka umożliwiająca pobranie rozmazu jednocześnie z tarczy części pochwowej oraz z kanału szyjki macicy wraz z możliwością wykonania badań przesiewowych w kierunku raka szyjki macicy);
2) detektor tętna płodu (dotyczy poradni położniczej i położniczo-ginekologicznej).
Dostępność badań lub procedur medycznych (np. umowa z podwykonawcą)
Dostęp do:
1) badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych;
2) USG z głowicami: przezpochwową, przezbrzuszną, do badania piersi;
3) RTG;
4) mammografii;
5) kolposkopii;
6) krioterapii;
7) elektrokoagulacji.
Pozostałe wymagania
1) gabinet diagnostyczno-zabiegowy w lokalizacji;
2) realizacja świadczenia odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem (Dz. U. poz. 1100, z późn. zm.).
Wymagania obowiązkowe w przypadku chęci realizacji diagnostyki onkologicznej i leczenia onkologicznego, na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (nie jest to obowiązkowe – można nie składać oferty na część onkologiczną):
świadczeniodawca zapewnia co najmniej dostęp do realizacji świadczeń diagnostyki onkologicznej w zakresie diagnostyki laboratoryjnej lub tomografii komputerowej (TK), lub rezonansu magnetycznego (RM), lub pozytonowej tomografii emisyjnej (PET), lub medycyny nuklearnej oraz badań endoskopowych zgodnie z profilem realizowanych świadczeń;
Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert
Jakość – Personel – Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub ginekologii onkologicznej, lub endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, lub perinatologii – co najmniej 50% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni. (5 pkt) ALBO Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub ginekologii onkologicznej, lub endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, lub perinatologii – co najmniej 75% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni. (6 pkt) ALBO Czas pracy lekarzy specjalistów w dziedzinie położnictwa i ginekologii lub ginekologii onkologicznej, lub endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości, lub perinatologii – 100% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni, a w przypadku gdy podmiot jest wpisany na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie odpowiadającej zakresowi świadczeń objętych przedmiotem postępowania – do 25% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni mogą stanowić lekarze odbywający szkolenie specjalizacyjne. (7 pkt) ALBO Czas pracy lekarzy ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie położnictwa i ginekologii (nie więcej niż dwóch lekarzy) – co najmniej 75% czasu pracy wszystkich lekarzy w poradni. (4 pkt)
Jakość – Personel – Położna – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (1 pkt) ALBO Położna posiadająca dokument potwierdzający umiejętność pobierania rozmazów cytologicznych dla potrzeb programu profilaktyki raka szyjki macicy – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (2 pkt) ALBO Położna ze specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologicznego lub położniczego, lub ginekologiczno-położniczego, posiadająca dokument potwierdzający umiejętność pobierania rozmazów cytologicznych dla potrzeb programu profilaktyki raka szyjki macicy-co najmniej 75% czasu pracy poradni. (3 pkt) ALBO Położna – 100% czasu pracy poradni. (2 pkt) ALBO Położna posiadająca dokument potwierdzający umiejętność pobierania rozmazów cytologicznych dla potrzeb programu profilaktyki raka szyjki macicy – 100% czasu pracy poradni. (3 pkt) ALBO Położna ze specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologicznego lub położniczego, lub ginekologiczno-położniczego, posiadająca dokument potwierdzający umiejętność pobierania rozmazów cytologicznych dla potrzeb programu profilaktyki raka szyjki macicy – 100% czasu pracy poradni. (4 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat do elektrokoagulacji – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat do kriochirurgii – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat do laseroterapii zmian szyjki maciciy – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Kardiotokograf – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Kolposkop z możliwością pobrania materiału do badań – w miejscu udzielania świadczeń, oraz zapewnienie oceny histopatologicznej. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat mammograficzny – w lokalizacji. (1 pkt)
Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat USG umożliwiający następujący zakres badań: USG w pełnym zakresie wraz z badaniami dopplerowskimi (poza badaniami echokardiograficznymi), biopsje powierzchniowe i głębokie oraz badania endokawitarne – zgodnie z zakresem realizowanych świadczeń – w lokalizacji. (1 pkt)
Jakość – Realizacja wybranych świadczeń – Realizacja w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie, w ramach umowy, świadczeń wstępnej diagnostyki onkologicznej na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, o której mowa w art. 32a ust. 1 ustawy o świadczeniach – potwierdzona sprawozdawczością z wykonanych świadczeń. (1 pkt)
Jakość – Realizacja wybranych świadczeń – Realizacja w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie, w ramach umowy, świadczeń pogłębionej diagnostyki onkologicznej na podstawie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego, o której mowa w art. 32a ust. 1 ustawy o świadczeniach – potwierdzona sprawozdawczością z wykonanych świadczeń. (1 pkt)
Kompleksowość – Gabinety diagnostyczno – zabiegowe – Gabinet diagnostyczno-zabiegowy dostępny na wyłączność przez 100% czasu pracy poradni – w miejscu udzielania świadczeń lub w lokalizacji. (1 pkt)
Dostępność – Lokalizacja poradni – W miejscowości do 5 tys. mieszkańców. (5 pkt)
Cena – Cena obliczona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 17 do rozporządzenia. (Maksymalnie 5 pkt)
Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert – AOS – część wspólna
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie – tylko na podstawie kontroli zakończonej nałożeniem kary umownej. (minus 5 PKT) ALBO Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w ofercie – tylko na podstawie kontroli (minus 3 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). Udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie – tylko na podstawie kontroli zakończonej nałożeniem kary umownej. (minus 5 pkt) ALBO Udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie – tylko na podstawie kontroli. (minus 3 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Braki w sprzęcie i wyposażeniu wykazanym w umowie – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Nieprzekazanie w terminie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia, co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzającym o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Obciążenie świadczeniobiorców kosztami leków, wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadkach, o których mowa w art. 35 ustawy o świadczeniach – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Pobieranie nienależnych opłat od świadczeniobiorców za świadczenia będące przedmiotem umowy – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Niezasadne ordynowanie leków, wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego – tylko na podstawie kontroli. (minus 1 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Udzielanie świadczeń w miejscach udzielania świadczeń nieobjętych umową – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Przedstawienie danych niezgodnych ze stanem faktycznym, na podstawie których dokonano płatności nienależnych środków finansowych, lub nieprawidłowe kwalifikowanie udzielonych świadczeń – tylko na podstawie kontroli. (minus 2 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Niewykonanie w wyznaczonym terminie zaleceń pokontrolnych. (minus 4 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Stwierdzenie naruszeń, które zostały stwierdzone w poprzednich kontrolach – tylko na podstawie kontroli. (minus 3 pkt)
Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości (stwierdzone w okresie ostatnich 36 miesięcy poprzedzających dzień ogłoszenia postępowania). – Brak aktualnego przeglądu serwisowego sprzętu i aparatury medycznej do wykonania świadczenia – tylko na podstawie kontroli (minus 2 pkt)
Jakość – Pozostałe warunki. – Certyfikat ISO 9001 systemu zarządzania jakością. (2 pkt)
Jakość – Pozostałe warunki. – Certyfikat ISO 27 001 systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji lub dokument potwierdzający akredytację systemu teleinformatycznego wydany zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych. (2 pkt)
Jakość – Pozostałe warunki. – Świadczeniodawca prowadzi historię zdrowia i choroby w postaci elektronicznej, w sposób, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy o prawach pacjenta, oraz wystawia recepty i skierowania co najmniej przez nanoszenie danych za pomocą wydruku. (3 pkt)
Kompleksowość – Realizacja świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy bez udziału podwykonawców, z wyłączeniem laboratoryjnej diagnostyki medycznej i mikrobiologicznych badań laboratoryjnych oraz świadczeń diagnostyki onkologicznej, o których mowa w § 6a ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ambulatoryjnego. (2 pkt)
Kompleksowość – Realizacja w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie umowy w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie. (8 pkt)
Kompleksowość – Realizacja profilu w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z wykazem wydanym na podstawie art. 95n ust. 1 ustawy o świadczeniach – odpowiadającego poradom specjalistycznym, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 95m ust. 12 ustawy o świadczeniach, udzielanym w poradni przyszpitalnej, której zakres udzielanych świadczeń jest objęty przedmiotem postępowania. (8 pkt) ALBO Realizacja umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie odpowiadającym poradom specjalistycznym, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 95m ust. 12 ustawy o świadczeniach, udzielanym w poradni przyszpitalnej, której zakres udzielanych świadczeń jest objęty przedmiotem postępowania. (6 pkt)
Kompleksowość – Realizacja umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe w poradni, o specjalności komórki organizacyjnej wpisanej w rejestrze (część VIII kodu resortowego) zgodnej z wymaganiami określonymi dla danego programu lekowego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach, określających warunki zawierania i realizacji umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie programy lekowe, o których mowa w obwieszczeniu Ministra Zdrowia wydanym na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1844): – dotyczy realizacji od 1 do 3 programów lekowych; (4 pkt) ALBO – dotyczy realizacji od 4 do 6 programów lekowych; (6 pkt) ALBO – dotyczy realizacji od 7 i więcej programów lekowych (8 pkt)
Dostępność – Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi od 12 godzin do 24 godzin włącznie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (4 pkt) ALBO Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi powyżej 24 godzin do 36 godzin włącznie, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (6 pkt) ALBO Czas pracy lekarza (lekarzy) w poradni w tygodniu wynosi powyżej 36 godzin, w tym co najmniej raz w tygodniu w godzinach popołudniowych między godziną 14.00 a 21.00, z zachowaniem ciągłości 4 godzin. (8 pkt)
Dostępność – Co najmniej jedno z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych ogólnodostępnych przystosowane dla osób niepełnosprawnych – w miejscu udzielania świadczeń. (1 pkt)
Dostępność – Odrębna aplikacja służąca realizacji obowiązku zapewnienia bieżącej rejestracji świadczeniobiorców drogą elektroniczną, ze zwrotnym automatycznym wskazaniem terminu porady. (2 pkt)
Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach miejsca udzielania świadczeń. (13 pkt)
Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie, nieprzerwanie od 5 lat. (7 pkt) ALBO W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie, nieprzerwanie od 10 lat. (10 pkt)
Inne – Współpraca z Agencją – świadczeniodawca przekazywał w terminie dane, o których mowa w art. 31lc ust. 2 ustawy o świadczeniach, w zakresie świadczeń objętych przedmiotem postępowania – dotyczy okresu po dniu 22 lipca 2017 r. (2 pkt)
Wymagania obowiązkowe dla zakresu Porada położnej – położnictwo i ginekologia
Personel
Położna:
1) magister położnictwa lub specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa i ukończony kurs specjalistyczny w zakresie ordynowania leków i wypisywania recept dla pielęgniarek i położnych lub
2) magister położnictwa lub specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa, która w ramach kształcenia zawodowego lub w ramach szkolenia specjalizacyjnego nabyła wiedzę objętą kursem, o którym mowa w pkt 1.
Dostępność badań lub procedur medycznych (np. umowa z podwykonawcą)
Dostęp do badań laboratoryjnych wykonywanych w medycznym laboratorium diagnostycznym wpisanym do ewidencji Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych.
Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną
1) kozetka;
2) stolik zabiegowy lub stanowisko pracy położnej – urządzone i wyposażone stosownie do zakresu zadań położnej;
3) szafka przeznaczona do przechowywania leków, wyrobów medycznych i środków pomocniczych;
4) telefon;
5) zestaw do wykonywania iniekcji;
6) zestaw do wykonania opatrunków i podstawowy zestaw narzędzi chirurgicznych;
7) pakiety odkażające i dezynfekcyjne;
8) środki ochrony osobistej (fartuchy, maseczki, rękawice);
9) zestaw przeciwwstrząsowy określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie wykazu produktów leczniczych, które mogą być doraźnie dostarczane w związku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, oraz wykazu produktów leczniczych wchodzących w skład zestawów przeciwwstrząsowych, ratujących życie;
10) aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi z kompletem mankietów dla dzieci i dorosłych;
11) stetoskop, detektor tętna płodu;
12) testy do oznaczania poziomu cukru we krwi;
13) glukometr;
14) termometry;
15) maseczka twarzowa do prowadzenia oddechu zastępczego;
16) fotel ginekologiczny.
Podstawa prawna:
ZARZĄDZENIE NR 57/2023/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA (z późn.zm.)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (z późn.zm.)
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (z późn.zm.)