07 wrz

Świadczenia ogólnostomatologiczne

Poniżej prezentujemy wymagania obowiązkowe oraz rankingujące dotyczące świadczeń ogólnostomatologicznych wg stanu na 07.09.2023

  • należy zarejestrować w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL) komórkę organizacyjną o kodzie resortowym / profilu zgodnym ze specjalizacją świadczeń, które będą w tym gabinecie udzielane

  • w przypadku rentgenodiagnostyki realizowanej we własnym zakresie a nie u podwykonawcy należy to uwzględnić w rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą (RPWDL)

  • Wymagania obowiązkowe

    • Personel

      • Lekarz dentysta

    • Sprzęt i wyposażenie

      • Stanowisko stomatologiczne (fotel, przystawka turbinowa, mikrosilnik, lampa bezcieniowa) lub unit stomatologiczny – w miejscu udzielania świadczeń

      • Lampa polimeryzacyjna – w miejscu udzielania świadczeń

      • Skaler – w miejscu udzielania świadczeń

      • Wstrząsarka do materiałów kapsułkowanych stosowanych do wypełniania ubytków – w miejscu udzielania świadczeń

  • Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert

    • Jakość – Personel – Lekarz dentysta, który posiada specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w określonej dziedzinie medycyny, zwany dalej ,,lekarzem dentystą specjalistą", w dziedzinie stomatologii zachowawczej lub stomatologii zachowawczej z endodoncją – 100% czasu pracy poradni. (15 pkt) ALBO Jakość – Personel – Lekarz dentysta specjalista w dziedzinie stomatologii zachowawczej lub stomatologii zachowawczej z endodoncją – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (11 pkt) ALBO Jakość – Personel – Lekarz dentysta specjalista w dziedzinie stomatologii zachowawczej lub stomatologii zachowawczej z endodoncją – co najmniej 50% czasu pracy poradni. (6 pkt)

    • Jakość – Personel – Lekarz dentysta specjalista w dziedzinie stomatologii ogólnej z co najmniej 10-letnim stażem pracy – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (9 pkt) ALBO Jakość – Personel – Lekarz dentysta specjalista w dziedzinie stomatologii ogólnej z co najmniej 10-letnim stażem pracy – co najmniej 25% czasu pracy poradni. (3 pkt)

    • Jakość – Personel – Lekarz dentysta ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie stomatologii ogólnej – 100% czasu pracy poradni. (6 pkt) ALBO Jakość – Personel – Lekarz dentysta ze specjalizacją I stopnia w dziedzinie stomatologii ogólnej – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (3 pkt)

    • Jakość – Personel – Pozostały personel, o którym mowa w § 2 pkt 4 lit. c lub d rozporządzenia stomatologicznego – 100% czasu pracy poradni. (4 pkt) ALBO Jakość – Personel – Pozostały personel, o którym mowa w § 2 pkt 4 lit. c lub d rozporządzenia stomatologicznego – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (2 pkt) ALBO Jakość – Personel – Pozostały personel, o którym mowa w § 2 pkt 4 lit. b rozporządzenia stomatologicznego – 100% czasu pracy poradni. (3 pkt) ALBO Jakość – Personel – . Pozostały personel, o którym mowa w § 2 pkt 4 lit. b rozporządzenia stomatologicznego – co najmniej 75% czasu pracy poradni. (2 pkt)

      • § 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają: 4) pozostały personel – personel, który stanowią:

        • a) osoba pracująca na stanowisku pomocy dentystycznej posiadająca średnie wykształcenie oraz przeszkolenie zawodowe lub

        • b) osoba, która ukończyła szkołę policealną publiczną lub niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej i uzyskała:

          • tytuł zawodowy asystentki stomatologicznej lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie asystentka stomatologiczna lub

          • tytuł zawodowy higienistki stomatologicznej lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie higienistka stomatologiczna, lub

        • c) osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku higiena dentystyczna lub ukończyła studia wyższe na innym kierunku studiów o specjalności higiena dentystyczna (stomatologiczna) i uzyskała tytuł licencjata, lub

        • d) osoba, która rozpoczęła po dniu 30 września 2012 r. studia wyższe z zakresu higieny dentystycznej, obejmujące co najmniej 1688 godzin kształcenia z zakresu higieny dentystycznej, i uzyskała co najmniej tytuł licencjata,

        • e) pielęgniarka.

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Endometr – w miejscu udzielania świadczeń. (2 pkt)

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Aparat RTG do zdjęć wewnątrzustnych – w miejscu udzielania świadczeń. (2 pkt) ALBO Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Cyfrowy aparat RTG do zdjęć wewnątrzustnych – w miejscu udzielania świadczeń. (3 pkt)

    • Jakość – Sprzęt i aparatura medyczna – Separator amalgamatu – w miejscu udzielania świadczeń. (5 pkt)

    • Jakość – Realizacja wybranych świadczeń – Wykonanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie – co najmniej 100 procedur (ICD-9) z zakresu 23.0301 rentgenodiagnostyka do 2 zdjęć wewnątrzustnych. (3 pkt) ALBO Jakość – Realizacja wybranych świadczeń – Wykonanie w ciągu ostatnich 24 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie – co najmniej 200 procedur (ICD-9) z zakresu 23.0301 rentgenodiagnostyka do 2 zdjęć wewnątrzustnych. (6 pkt)

    • Kompleksowość – Sposób wykonania umowy – Realizacja świadczeń zdrowotnych będących przedmiotem umowy bez udziału podwykonawców, z wyłączeniem prac techników dentystycznych oraz badań histopatologicznych. (5 pkt)

    • Dostępność – Organizacja udzielania świadczeń – Realizacja świadczeń w poradni: 6 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu, w tym 2 dni do godziny 18. (5 pkt)

    • Dostępność – Organizacja udzielania świadczeń – Realizacja świadczeń w poradni w każdą sobotę przez co najmniej 6 godzin. (3 pkt)

    • Cena – Cena obliczona zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 17 do rozporządzenia (Maksymalnie 8 pkt)

  • Elementy rankingujące / szczegółowe kryteria wyboru ofert – STM – część wspólna

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Udzielenie świadczeń przez osoby o kwalifikacjach niższych niż wykazane w umowie – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Udzielanie świadczeń w sposób i w warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Brak sprzętu i wyposażenia wykazanego w umowie – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Nieprzekazanie wymaganych informacji o prowadzonych listach oczekujących na udzielenie świadczeń, co najmniej za dwa okresy sprawozdawcze (miesięczne) w okresie 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Nieprzekazanie wymaganych informacji o pierwszym wolnym terminie udzielenia świadczenia, co najmniej za cztery okresy sprawozdawcze (tygodniowe) w okresie 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc obejmujący termin złożenia oferty, lub przekazanie informacji niezgodnych ze stanem faktycznym. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Obciążenie świadczeniobiorców kosztami leków lub wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadkach, o których mowa w art. 35 ustawy o świadczeniach. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Pobieranie nienależnych opłat od świadczeniobiorców za świadczenia będące przedmiotem umowy. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Niezasadne ordynowanie leków lub wyrobów medycznych, lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Udzielanie świadczeń w miejscach nieobjętych umową. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Przedstawienie danych niezgodnych ze stanem faktycznym, na podstawie których dokonano płatności nienależnych środków finansowych lub nieprawidłowe kwalifikowanie udzielonych świadczeń – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Niewykonanie w wyznaczonym terminie zaleceń pokontrolnych. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Stwierdzenie naruszeń, które zostały stwierdzone w poprzednich kontrolach. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Co najmniej 10% świadczeń po raz pierwszy przekazanych do rozliczenia po upływie okresu rozliczeniowego. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – wyniki kontroli i inne nieprawidłowości – Brak aktualnego przeglądu serwisowego sprzętu i aparatury medycznej do wykonania świadczenia – tylko na podstawie kontroli. (Liczba punktów ujemnych 0,5)

    • Jakość – Pozostałe warunki – Certyfikat ISO 9001 systemu zarządzania jakością. (1,5 pkt)

    • Jakość – Pozostałe warunki – Certyfikat ISO 27 001 systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. (1,5 pkt)

    • Jakość – Pozostałe warunki – W miejscu udzielania świadczeń jest prowadzone szkolenie specjalizacyjne lekarzy dentystów przez podmiot wpisany na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinach stomatologicznych. (5 pkt)

      • Nie dotyczy przedmiotu postępowania: świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży w dentobusie

    • Jakość – Pozostałe warunki – W miejscu udzielania świadczeń jest prowadzone szkolenie specjalizacyjne lekarzy dentystów przez podmiot wpisany na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia staży w dziedzinach stomatologicznych. (2 pkt)

      • Nie dotyczy przedmiotu postępowania: świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży w dentobusie

    • Jakość – Świadczeniodawca prowadzi historię zdrowia i choroby w postaci elektronicznej, w sposób, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy o prawach pacjenta, oraz wystawia recepty i skierowania co najmniej przez nanoszenie danych za pomocą wydruku. (2 pkt)

    • Dostępność – Co najmniej jedno pomieszczenie sanitarne przystosowane dla osób niepełnosprawnych – w miejscu udzielania świadczeń. (2 pkt)

      • Nie dotyczy przedmiotu postępowania: świadczenia ogólnostomatologiczne dla dzieci i młodzieży w dentobusie

    • Dostępność – Odrębna aplikacja służąca do bieżącej rejestracji świadczeniobiorców drogą elektroniczną, ze zwrotnym automatycznym wskazaniem terminu. (2 pkt)

    • Dostępność – Brak realizacji świadczeń przez osoby wykazane w harmonogramie umowy, od 1 do 2 przypadków – w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie. (minus 1 pkt) ALBO Dostępność – Brak realizacji świadczeń przez osoby wykazane w harmonogramie umowy, powyżej 2 przypadków – w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 2 miesiące miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie. (minus 2 pkt)

    • Dostępność – Brak realizacji świadczeń przez osoby wykazane w harmonogramie umowy, od 1 do 2 przypadków – w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 14 miesięcy miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie. (minus 1 pkt) ALBO Dostępność – Brak realizacji świadczeń przez osoby wykazane w harmonogramie umowy, powyżej 2 przypadków – w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających o 14 miesięcy miesiąc, w którym ogłoszono postępowanie. (minus 2 pkt)

    • Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie. (5 pkt)

    • Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie nieprzerwanie od 5 lat. (3 pkt) ALBO Ciągłość – W dniu złożenia oferty oferent realizuje na podstawie umowy proces leczenia świadczeniobiorców w ramach danego zakresu świadczeń i w ramach obszaru, którego dotyczy postępowanie nieprzerwanie od 10 lat. (6 pkt)

    • Inne – Współpraca z Agencją – świadczeniodawca przekazywał w terminie dane, o których mowa w art. 31lc ust. 2 ustawy o świadczeniach, w zakresie świadczeń objętych przedmiotem postępowania – dotyczy okresu po dniu 22 lipca 2017 r. (2 pkt)

  • Wybrane inne informacje, na które warto zwrócić uwagę

    • ZARZĄDZENIE Nr 60/2023/DSOZ (z późn. zm.) PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA § 2. ust. 1 Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają: 2) etat przeliczeniowy – liczbę punktów rozliczeniowych przyznaną na miesiąc na wykonanie świadczeń stomatologicznych przez lekarza lub lekarzy udzielających świadczeń przez 5 dni w tygodniu po 6 godzin dziennie, w tym jeden raz w godzinach popołudniowych do godz. 18.00 (nie dotyczy gabinetu dentystycznego zlokalizowanego w szkole oraz dentobusu);

    • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 listopada 2013 r. (z późn.zm.) w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego – Wykaz świadczeń ogólnostomatologicznych

      • 23.0302 Rentgenodiagnostyka do 5 zdjęć wewnątrzustnych Świadczenie jest udzielane dzieciom i młodzieży do ukończenia 18. roku życia. Świadczenie obejmuje wykonanie techniczne zdjęcia. Świadczenie obejmuje wykonanie do 5 zdjęć wewnątrzustnych w roku kalendarzowym wraz z przygotowaniem opisu badań oraz wpisaniem opisu zdjęć w dokumentację medyczną pacjenta. Świadczenie jest realizowane w połączeniu ze świadczeniami gwarantowanymi o kodzie ICD-9 23.01 wraz z rozszerzeniami oraz 23.13 wraz z rozszerzeniami. Lekarz kierujący na badanie ma obowiązek uzasadnić w treści skierowania konieczność wykonania badania, w tym liczbę zdjęć. Wyposażenie niezbędne do realizacji świadczenia: aparat RTG do zdjęć zębowych lub radiowizjografia w lokalizacji lub w dostępie.

      • 23.0304 Rentgenodiagnostyka – zdjęcie pantomograficzne z opisem Świadczenie jest udzielane dzieciom i młodzieży od 5. do ukończenia 18. roku życia w uzasadnionych medycznie przypadkach przy podejrzeniu nieprawidłowości rozwojowych zębów, zmian chorobowych w obrębie kości szczęk lub zapalenia przyzębia, lub diagnostyce ognisk infekcji zębo-i niezębopochodnych. Świadczenie obejmuje wykonanie techniczne zdjęcia wraz z przygotowaniem opisu badania oraz wpisaniem opisu zdjęcia w dokumentację medyczną pacjenta. Świadczenie jest udzielane 1 raz na 3 lata w połączeniu ze świadczeniami gwarantowanymi z zakresu stomatologii. Skierowanie wystawia lekarz dentysta posiadający specjalizację lub lekarz dentysta w trakcie szkolenia specjalizacyjnego. Lekarz kierujący na badanie ma obowiązek uzasadnić w treści skierowania konieczność wykonania badania.

Podstawa prawna:

  • ZARZĄDZENIE Nr 60/2023/DSOZ (z późn. zm.) PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (z późn.zm.)

  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (z późn.zm.)